onsdag 14 oktober 2009

Aspergers och jag.

Det här inlägget ligger till grund för många inlägg som är relaterade till min Aspergers att göra.
Nämligen sjukvårdens fördommar och okundskap inom ämnet. Det är ingen munter läsning.
Dock så börj jag först förklara hur min AS yttrar sig.
Aspergers syndrom är en högfungerande autism, eller ett neurologiskt handikapp, som det också kallas. Jag vill dock påpeka att människan idag ter sig handikappad rent allmänt, oavsett diagnos, men AS är alltså inte en psykisk sjukdom som vissa felaktigen antar.
Min AS i stora drag ter sig på detta vis.
* Jag har ibland svårt att förstå om människor skämtar eller ej. Jag tar ofta saker och ting bokstavligt.
* Jag har svårt att förstå olika känslor och situationer om jag inte har varit utsatt för den själv.
* Jag har väldigt svårt att se helheter. Om någon ger mig en karta kommer jag antagligen inte förstå vad som är upp eller ner. Jag fastnar ofta för detaljer.
* Jag har betett mig mycket knepigt i många sammanhang. För några år sedan blev jag uppläxad av en bekant på msn. Jag fattade inte att man skulle säga "Hejdå" när man hade pratat klart. Jag loggade bara ur.
* Jag har gjort saker som kan uppfattas som väldigt elaka. Många gånger förstod jag inte att det var elakt, många gånger var jag likgiltig inför detta då jag resonerade att det inte gjorde ont i mig. Jag har alltså en empatistörning.
Jag vill dock påpeka att det här är saker jag har lärt mig. Det är som att lära sig ett nytt språk.
Tänk dig säljande att du blir inkastad i ett Beduin läger. Du kommer antagligen att betraktas som det freak som jag uppfattas, eller men uppfattades vara.

* Jag har mycket lätt att se detaljer, jag fullkommligt krossade den delev av testet och tyckte att det var ofantligt lätt. Jag är oftast en jävel på att upptäcka långsökta detaljer som är avslöjande i serier som tex Mord i sinnet. Exempel: Offren är svarta runt munnen. Min hjärna tänker...mun, äta, äta vad? svart hm...det var trycksvärta. Eat your words! DING!
* Min hjärna är ohyggligt snabb. Tillräckligt att det skulle förvåna psykologen som utförde testerna.
* Jag är smart, rejält smart till och med.
* Jag har ett minne som påminner om Skalman. Nästan så det blir läskigt och folk ger mig freak blicken.

Detta är enligt tester som pågår under några dagar.
Nu när ni har lite större koll på hur min As fungerar så ska jag presentera hur sjukvården reagerar på AS, och det utan mina journalanteckningar, det handlar alltså om antaganden och fördommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar