söndag 18 oktober 2009

Men jag har inte anmält!

Jag blev anmäld på relativt orimliga grunder av min bvc sköterska. Jag satt och ammade när telefonen ringde. Det kändes som om en iskall hand greppar tag i ditt hjärta, egentligen inte för att jag har hjort något fel eller misskött Ophelia på något sätt. Det händer inte.
Jag blev rädd just för att det inte finns något att ta på.

Här är anmälan:
Oro för barn.
Monica Ceder, bvc sköterska ringer och informerar om att Kali fick barn i lördags. Kali har Aspergers syndrom samt ADHD. Monica upplever att Kali redan vet allt när Monica informerar Kali. Monica upplever att Kali manipulerar. Monica vill att vi ska vara uppmärksamma vad gäller barnet.

Beslutet blev att ej inleda utredning eftersom det inte nödvändigtvis inte betyder att barnet skadas pga av att mamman är en manipulerade, arrogant jävel.
Jag vill kort försvara mig dock. Jag är relativt arrogant skulle jag tro när jag har en massa belägg i ryggen, om inte så frågar jag gärna för att lära mig mer. Manipulativ, nej inte det minsta faktiskt.

Då nästa bvc besök kom beslutade vi oss (mig och min man) att smygfilma vår bvc sköterska. Detta är fult att göra men inte olagligt. Och jag behövde innerligen bevis på vad hon säger till mig och sedan säger till socialförvaltningen.

Jag har skrivit ner vad som sades.
Här är samtalet:

K- Jag hörde föresten att du hade anmält mig till socialförvaltningen.
M- nej.
K- jo, anmälan angående oro om barn står det.
M- Neej sa dom?! Vet du vad jag sa, jag sa att jag ville ha telefonnumret för att jag blev orolig när jag inte fick tag i dig.
K- nej, det står att du är orolig för mitt barns skull för att jag citat; vet allt och är manipulativ.
M- Neej...
K (avbryter) exakt så står det, jag läste anmälan idag.
M- Nu vill jag höra här. Manipulativ?
K- Jag är manipulativ och vet allt.
M- Men att du vet, det har jag upplevt när jag har talat med dig. Det pratade jag med distriktsköterska studenten om att när jag var hemma hos dig så sa du; det vet jag för det har jag redan läst och det är ju ok, men det är ju inget negativt!
K- men att anmäla någon för det?
M- Neej det har jag....nu bli jag faktiskt riktigt arg på soc för det gagnar ju inte barnet. jag har inte anmält!
K- jag vill inte komma hit mera.
M- men det förstår jag. men det här är inte sant. Det var inte sant du. Det kan jag tala om, det var inte sant. Jag ska ringa till soc och kolla. Det var inte bra, det var inte bra. jag skulle ha ditt telefonnummer, det var därför jag ringde dit.
K- Det var det jag undrade också men det här var en anmälan som var gjord i november.

M- I november?
K- Jag kommer inte ihåg exakt datum men jag har det nedskrivet hemma.
M- i november när då?
K- I slutet på, jag antar att det kanske gjordes efter ditt hembesök. men det är alltså vad socialtjänsten tror att mina diagnoser ligger som egentlig grund för anmälan men anmälningen är att jag är "vet allt" när du informerar och är manipulativ.
M- Nej, manipulativ har jag aldrig sagt, det svär jag på att jag aldrig har sagt. Så det accepterar jag inte.
K- nej, inte jag heller faktiskt.
K- Men då ljuger socialtjänsten för mig då eller vad har du för uppfattning om vad som har hänt?
M- Alltså att du skulle vara manipulativ har jag aldrig sagt. Det lovar jag, det har jag aldrig sagt. vad gagnar...jag har aldrig gjort någon anmälan. jag ringde för ditt telefonnummer för jag fick inte tag i dig och ja sa att jag försökt fått tag i dig. Och du sa jag svarar inte om jag sitter och ammar så det var ju utagerat.
K- Jo för det var det jag sa till ***** då och det här var ju en anmälan so gjorts i november då med Oro för Ophelias skull. Och jo, ja just det jag glömde att säga det. Du vill tydligen att dom ska hålla ett öga på Ophelia. Att socialtjänsten ska hålla ögonen på henne.
M- Neej
K (avbryter) jo
M- jag sa att vi skulle ha en öppen dialog med varandra för det har vi alltid med...nej, jag kommer att ringa direkt nu.
K- jag har begärt kopiorna så det är ju ingenting jag hittar på det här.
M- du kan väl ta med dom så jag får titta på dom.

Socialsekreteraren som hade hand om fallet menar på att sköterskan absolut har sagt detta vilket ledde till ett möte som jag krävde med enhetschefen samt chefen för socialtjänsten i denna kommun.
Enhetschefen menar på att sköterskan har nämnt att det fanns en oro på grund av att jag faktiskt frågade henne om jag var tvungen att svara på alla hennes frågor angående mina diagnoser. Jag känner inte människan och känner mig minst sagt obekväm att lämna ut mig fullständigt.
Nu har jag lärt mig att man absolut inte ska nämna att man har något handikapp för att man får det upp i ansiktet, och det hårt.
Nåväl, för det första är det absolut befängt att anmäla mig för att jag ifrågasätter om jag måste svara på alla hennes frågor och för det andra kan det omöjligt skada Ophelia.
Detta grundar jag på att jag inte super, slår ihjäl folk var och varannan dag, har ett brottsregister eller någonsin använt droger mer än varit redigt berusad några gånger. Och det är många år sedan.
Det finns alltså inget att ta på, ingenting alls.

Att mitt telefonnummer skulle finnas på soc är tvivelaktigt. Att de skulle lämna ut det till henne är mer osannolikt.

Vad händer om folk som faktiskt mår dåligt blir anmälda? Eller inte talar språket så väl som det kanske behövs.

Det är fanemej skrämmande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar