torsdag 15 oktober 2009

Ring BUP redan nu när du är gravid.

Det var en uppmaning jag fick av en läkare. Om ni har läst mitt inlägg om min Aspergers så vet ni att jag har vissa problem att avgöra om en människa skämtar eller ej.
I det här fallet var det så absurt så jag beslutade mig för att människan skämtade med mig.
Vem kan med vett och sant i behåll anse att man ska ställa sitt ofödda barn i kö till BUP.
Hur som helst så skrattade jag inte, det var inte roligt. I sanning så gjorde det ont. Den här människan antar alltså att jag kommer att ställa till det så illa för mitt ofödda barn att jag borde ringa BUP redan nu.
Det är kränkande.
Jag gick och retade upp mig på det där skämtet och beslöt mig för att fråga denna herre om han behagade skämta eller om han faktiskt menade allvar.
Han menade på att det kanske var lite, ( LITE?! ) drastiskt men annars var det i sin ordning.
Jag informerade denna att han borde lägga av med dessa råd. Jag har ADHD och Aspergers, det är inte jämställt med att vara hemlös och beroende av heroin.
Faktum är att jag knappt dricker alkohol alls. Och jag dricker givetvis ingen alkohol överhuvudtaget under min graviditet.
Läkaren ställer sig fullkomligt oförstående inför det jag faktiskt anklagar honom för, att vara kränkande i sina uttryck.
Han förstår inte på något vis hur någon kan uppfatta detta som kränkande.
Jag funderar i mitt stilla sinne om denna också, precis som mig, lider av en empatistörning eftersom denna just ställer sig oförstående inför min kritik.

Jag är nu gravid igen, till min stora glädje, och det här lägger locket på.
Jag är förberedd på att få "råd" och anmälningar gentemot mig eftersom jag har dessa diagnoser.
Jag finner det orättvis. Varför ska jag behöva gå med svärden utfällda i varje hand när jag besöker sjukvården. Varför ska jag behöva bita ihop mina käkar så hårt att jag får kramp?
Ni kanske resonerar att jag inte borde gå?
Det skulle kunna vara ett alternativ. Men då kan jag förvänta mig en anmälning från sjukvårdens sida till socialförvaltningen per omgående. Det är inte olagligt att inte gå till tex mödravården, men det spelar ingen roll. Följer man inte flocken och de läkarens inrådan så åker man dit, omedelbart. Jag ska ge exempel på detta i ett annat inlägg.
Men detta får jag ta, jag är född med dessa "funktionshinder."
Undrar om en döv person har lika besvärligt?
Undrar stilla om en rullstolsbunden också får anmälningar från sjukvården till socialförvaltningen?
Jag tror inte det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar